Overstappen WBSO-intermediair

15/10/2025

scroll verder

Overstappen naar een andere WBSO intermediair: waar moet je op letten?

De WBSO-subsidie is voor veel innovatieve bedrijven een belangrijke steun in de rug. Maar soms merk je dat je huidige intermediair niet meer goed aansluit bij jouw wensen of verwachtingen. Misschien wil je meer proactief advies, een beter tarief of simpelweg iemand die je écht ontzorgt. In dat geval kan het overstappen naar een andere WBSO-intermediair een slimme keuze zijn.

Toch is zo’n overstap niet iets wat je zomaar van de ene op de andere dag regelt. Er zijn een aantal zaken die je vooraf goed moet uitzoeken en regelen. In dit artikel geven we je praktische tips, zodat je met vertrouwen de overstap kunt maken.

Check de lopende afspraken met je huidige intermediair

Voordat je een overstap maakt, is het belangrijk om je huidige contract goed door te lezen. Let daarbij op vooral op het opzegtermijn. Veel intermediairs hanteren een minimale looptijd of een opzegtermijn van enkele maanden in hun contracten. Wil je in januari overstappen van intermediair? Begin dan al in september van het jaar daarvoor met de voorbereiding, en zeg je contract op.

Heb je geen opzegtermijn? Mooi! Dan hoef je alleen nog rekening te houden met de deadlines van de WBSO.

Houd rekening met de deadlines van de WBSO

Zoals je weet kent de WBSO vaste indieningsmomenten. Een overstap moet je dus goed timen, zodat er geen periode ontstaat waarin je aanvraag in de knel komt. Plan de overstap idealiter net ná een indiening of ruim voor het doen van een nieuwe aanvraag. Zo voorkom je dat je dat je een aanvraagperiode mist en geef je jouw nieuwe intermediair de tijd om zich in te lezen in jouw dossier.

Vergelijk verschillende intermediairs

Niet elke WBSO-intermediair werkt hetzelfde. Tegenwoordig zijn er intermediairs die aanvragen met bijna geheel met AI schrijven, of een specialisatie hebben in een specifieke sector. De ene intermediair denkt pro-actief mee, terwijl een andere vooral wacht op jouw input. Sommige adviesbureaus richten zich specifiek op WBSO-aanvragen, terwijl Wederic bijvoorbeeld een totaalpakket van subsidieadvies aanbiedt.

Het zijn belangrijke zaken in het kiezen van een intermediair die goed bij jouw wensen past. Maak vooraf duidelijk welke verwachtingen jij hebt, zodat je voorkomt dat je opnieuw in dezelfde situatie belandt als bij je oude intermediair.

WBSO-advies bij Wederic

Bij Wederic zien we de WBSO als een service product. Ben je op zoek naar een intermediair die pro-actief met je meedenkt over zowel WBSO als andere subsidiemogelijkheden? Dan is Wederic voor jou het juiste adres. Met inzicht in jouw WBSO-aanvraag kunnen wij je proactief koppelen aan andere subsidiekansen en organisaties uit ons netwerk. Onze intermediairs hebben een technische achtergrond en zijn een gesprekspartner op niveau. Door ondersteuning van onze IT-tooling kunnen wij een zeer laag WBSO-tarief aanbieden, wat een extra voordeel voor jou oplevert na een overstap.

Kennismaken? Plan een gesprek met een van onze adviseurs.

Veel gestelde vragen - FAQ

Wat is een goed moment om over te stappen?

Overstappen kan het hele jaar door. Hou wel rekening met een eventuele opzegtermijn bij je oude intermediair.

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een nieuwe intermediair?

Maak heldere afspraken over de werkzaamheden die je nieuwe intermediair wel voor je doet en wat niet. Denk bijvoorbeeld aan het voorbereiden en indienen van de WBSO-aanvraag, ondersteuning bij eventuele vragenbrieven, het doorgeven van BSN’s en het doen van mededeling realisatie.

Wat voor documenten heb ik nodig van mijn oude intermediair?

Om de overstap naar een nieuwe intermediair soepel te laten verlopen, heeft de nieuwe intermediair een kopie van de lopende aanvraag nodigen een kopie van de laatste beschikking(en). Deze kun je opvragen bij je oude intermediair of zelf uit het WBSO loket van RVO halen.

Kan ik zelf nog bij alle aanvragen en beschikkingen wanneer ik geen intermediair meer heb?

Ja, door met je eigen E-Herkenningsmiddel in te loggen op https://mijn.rvo.nl/wbso kun je altijd bij je eigen aanvragen. Hier heb je geen intermediair voor nodig.

Kan RVO zien dat ik een nieuwe intermediair heb?

Ja, RVO kan dit zien. Dit speelt geen rol in de beoordeling van de nieuwe aanvraag.

Kan mijn oude intermediair zien wie mijn nieuwe intermediair is?

Nee, dit kan de oude adviseur niet zien. Je oude adviseur kan met haar ketenmachtiging namens je bedrijf inloggen in het WBSO loket van RVO, maar kan alleen de aanvragen zien die zij zelf heeft ingediend.

Moet ik een nieuwe ketenmachtiging uitgeven?

Je nieuwe intermediair heeft een ketenmachtiging nodig om namens jullie te handelen in het WBSO loket van RVO. Wanneer je deze aanmaakt, is het handig om ook meteen de ketenmachtiging voor de vorige adviseur in te trekken.

Mijn oude intermediair beheert ook voor mij  de projectadministratie. Hoe ga ik hiermee om?

Dit is een extra reden om over te stappen. Dit bijhouden meteen service van je intermediair lijkt gemakkelijk, maar er zitten risico’s aan. Wanneer de intermediair namelijk niet meer over deze gegevens beschikt door bijvoorbeeld faillissement, overname, of een hack, heb je (mogelijk) geen toegang meer tot je WBSO-administratie. Je kunt dan niet meer voldoen de wettelijke bewaartermijn van 7 jaar die RVO vereist. Het is daarom geadviseerd om altijd je eigen administratie bij te houden.